Kameror hit och dit

Jag vill lära mig hur systemkameror funkar. Innan funderade jag länge över vad jag skulle köpa för kamera. Om jag skulle köpa en långzoom eller en system. Självklart ville jag ha en system men hade ju inte så mycket pengar. Dessutom kostar det mycket mer med en massa objektiv och sånt hela tiden. Dessutom vet jag inte riktigt hur systemkameror fungerar. Men nu känner jag verkligen för en systemkamera. Finns det inget sånt "systemkamera för dummies" typ, så man kan få allt förklarat från början? :P Nej, så dålig är jag kanske inte, men nästan..

Men men, får väl vara nöjd med den långzoomen jag har. Har ju inget jobb eller något, så känns ganska orealistiskt att ha råd till en inom en snar framtid. Sorgligt men sant. Men när/om jag får något extrajobb eller något då ska jag spara till en. Känns liksom som, alla bra motiv man har och sånt borde man ta med en bättre kamera. Äh svårt att förklara. Men vill iaf ha en bra kamera.

Funderar på att köpa den där tidningen Digitalfoto och få lite inspiration. Men är där bra stuff för en som inte har en systemkamera? Ja, det är där väl? Har bara sett den på nätet så har inte bläddrat igenom någon än. Aja, hursomhelst, ska se fall jag köper en sån kanske.
Det blev en massa babblande märker jag.

För att fortsätta på temat foto och på temat jag alltid har (blommor) så kommer här dagens bild. Är inte hemma nu och har inte sladden med mig så blir inga nya bilder :P
image195

Kommentarer
Postat av: Karin

fina bilder igen:)

2007-06-24 @ 14:16:02
URL: http://karinolofsson.blogg.se
Postat av: nookie

gud så fina bilder :)
fresten fin blogg du hade.

2007-06-24 @ 15:05:57
URL: http://nookiie.blogg.se
Postat av: fröken Främling

du, en sån där systemkamera för dummies skulle jag iallafall allt bra gärna vilja ha!

2007-06-24 @ 15:56:36
URL: http://melankoliskt.blogg.se
Postat av: anna

det du behöver lära dig ino all fotografering är ju samband mellan bländare och slutare - tid och mängden ljus...det finns ju massor av fotoböcker nu för tiden.
Det man ska komma ihåg, tycler jag , när man fotogarferar är ju att man själv är fotografen - Det är DU som tar bilden..kameran är bara ett redskap.
kram

2007-06-24 @ 16:41:14
URL: http://pyttis.blogg.se
Postat av: anna

bländaren reglerar mängden ljus och slutaren tiden..
relationen blir Mängden ljus under hur kort/lång tid.
125dels sekund med t ex bländare 5,6..osv
det man kan tänka på är att om du fotar manuellt så kan den mänskliga handen sällan hålla kameran still mer än slutartiden 30..
men du kan ju köpa en digital system och läsa i manualen också..t ex till min canon var det med "tha basics" om detta..jag kunde innan..men det var en bra guide för den som inte kan..så kan du fota helt automatiskt också.
kram

2007-06-24 @ 17:21:21
URL: http://pyttis.blogg.se
Postat av: anna

jag har en canon eos 400d
och angående objektiv så bero det ju på vad du vill fota...ska du lära dig fota från grunden passar o duger det ju med "grundobjektivet" man brukar kunna köpa med sen kan du utöka efterhand..
kram!

2007-06-24 @ 19:42:35
URL: http://pyttis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0